Дуальна освіта - вид освіти, при якій поєднується навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації. Студенти поєднують навчання та стажування на підприємстві. При цьому підприємства здійснюють замовлення освітнім установам на конкретну кількість фахівців певної спеціальності, працедавці беруть участь у формування навчальної програми.
Особливості моделі
Навчальна програма підготовки бакалавра спрямована на вивчення і набуття умінь розроблення та ефективного застосування сучасних інформаційних технологій та засобів впродовж життєвого циклу будь-яких систем.
В результаті навчання студенти отримують сучасні знання, які необхідні для провадження інженерної діяльності в процесах створення інформаційних технологій – від початкового етапу формування ідеї та створення технічного завдання до кінцевого етапу супроводу продуктів на етапах їх комерційного використання.
В процесі навчання студенти набувають практичних навиків не тільки в технологічній області, а й в напрямках архітектурної, управлінської та організаційної виробничої діяльності.
Особливими рисами програми є:
- використання новітніх світових технологій та методів навчання;
- використання проектного підходу, який, завдяки командній організації, розвиває не лише практичні навички, а й дає можливість на практиці засвоювати і розвивати м’які навички;
- можливість вільного вибору (для вивчення) профільних навчальних дисциплін відповідно до свого уявлення про свій подальший професійний розвиток;
- безпосередня участь в навчальному процесі провідних викладачів університету, що мають досвід роботи в міжнародних компаніях, програмах та спеціалістів-практиків галузі інформаційних технологій;
- сприятливі умови для професійного розвитку бакалавра за рахунок реалізації практичної компоненти їх підготовки на базі профільних компаній (IT-компаніях, web-студіях, студіях комп’ютерного дизайну, R&D департаментах, які займаються розробкою робототехнічних систем та аналізом потоків даних);
- забезпечення підтримки інтеграції знань з різних областей професійної діяльності бакалаврів в рамках проектної роботи на 1-4 курсах;
- діяльнісне спрямування програми, що досягається за рахунок збільшення частки лабораторних занять із застосуванням сучасного програмного забезпечення;
- проведення комплексних тренінгів (воркшопів, майстер-класів) з професійного спрямування.
Реалізація програми передбачає два етапи–ступені (див рис. 1 Модель навчання):
І-й – тривалість 2 роки, 120 кредитів ЄКТС. Зміст освітніх компонент забезпечує формування у студентів загальних та фахових компетентностей і досягнення результатів навчання у відповідності до освітньої програми та з урахуванням матриці компетентностей компанії-партнера для можливості виконання студентом функцій стажера (англ. trainee). Освітні компоненти реалізуються на базі університету з активним залученням викладачів-практиків до реалізації практичної складової (зокрема, проектних робіт). За результатами етапу передбачається експертиза знань студентів на відповідність вимогам до посади (англ. position) стажера з пропозицією щодо формування персональної освітньої траєкторії.
ІІ-й – тривалість 2-4 роки, 120 кредитів. Студенти навчаються та/або працюють на посадах стажера у компанії-партнері. Набуття та розвиток компетентностей і результатів навчання здійснюється в рамках персональних освітніх траєкторій, що формуються на основі наборів стажувань, курсів та проектних робіт в компанії у тісній співпраці з університетом. Частина теоретичної складової реалізується в рамках освітніх компонент в університеті.
Модель навчання
рис. 1 Модель навчання
Основні етапи
-
Вступ на навчання після завершення 11 класу відбувається на загальних підставах.
-
Два перші курси всі зараховані на навчання студенти навчаються за загальною програмою спеціальності 122 “Комп'ютерні науки”.
-
Основний акцент 1-2 курсів - фундаментальні знання за фахом, що відповідають вимогам державного стандарту та матрицям компетентностей компаній по відповідних напрямах роботи у галузі ІТ.
-
У весняному семестрі 2 курсу університет робить студентам пропозиції для вибору спеціалізації, зокрема, компанії-партнери пропонують можливості щодо напрямків стажування (працевлаштування) та паралельного навчання на базі компаній.
-
Якщо студенту імпонує такий вибір, то компанія проводить відбір і за умови успішного проходження відбору студент з осіннього семестру 3 курсу приступає до такого паралельного навчання (стажування).
-
Студент, який не мав бажання навчатися за такою моделлю або не був відібраний жодною із компаній, за умови успішно зданої літньої сесії 2 курсу, продовжує здобувати освіту в університеті за класичною моделлю.
-
Студенти, які пройшли відбір і з осіннього семестру 3 курсу навчаються за моделлю дуального навчання, здобувають відповідний набір знань за узгодженим між університетом та компанією персональним навчальним планом, а результати навчання зараховуються до диплому.
-
Частина занять (орієнтовно третина часу) на 3 і 4 курсах проводиться на базі університету.
-
Бакалаврська кваліфікаційна робота, як правило, виконується за запропонованою в компанії темою під керівництвом ментора з компанії.
-
Навчання на 3-4 курсах за дуальною формою передбачає на певному етапі оформлення між компанією і студентом трудових відносин.
У випадку вибору такої моделі навчання студент зможе:
-
ефективно адаптуватися до роботи в команді і в компанії;
-
спробувати та обрати прийнятну для себе роль в ІТ;
-
офіційно поєднувати роботу і навчання;
-
отримати доступ до навчальних ресурсів та реальних кейсів компанії;
-
отримати (здобути) разом з дипломом бакалавра статус junior specialist або й middle specialist;
-
зі студентських часів формувати кар'єрний портфоліо;
-
під час навчання реалізувати свій вибір - або швидке й ефективне працевлаштування (кар'єра), або робота в науковій царині, або стартапи й дослідницька робота, або стандартне класичне студентське життя;
-
змінювати/корегувати траєкторію навчання на будь-якому етапі;
-
працевлаштувавшись у такому форматі, перервати навчання і повернутися до нього для завершення бакалаврської освіти у зручний і потрібний момент.
Вклад компаній
-
залучення до проектування освітньої програми та змісту освітніх компонент (навчальних дисциплін);
-
експертиза знань студентів, зокрема, в момент відбору після 2 курсу на складову дуального навчання;
-
доступ до навчальних ресурсів та реальних кейсів компанії;
-
працевлаштування та/або стажування у компанії;
-
знайомство з реальними процесами в ІТ індустрії;
-
менторство узгоджених з університетом проектних робіт;
-
можливість виконання кваліфікаційної бакалаврської роботи на базі компанії з консультуванням працівником компанії.
Партнери від індустрії
Партнерами реалізації такої моделі дуального навчання є лідери ІТ-ринку - компанії Softserve, Sigma Software та Eleks.
Актуальні інтернатури (стажування) компаній-партнерів
-
компанія Softserve
-
компанія Sigma Software
-
компанія Eleks
ЧаПи
Як можна потрапити на дуальну освіту? |
За пропозиціями компаній у весняному семестрі другого курсу потрібно задекларувати свої вподобання (наміри). Після цього, у визначений компанією час, проводиться відбір на задекларовану траєкторію навчання. У випадку позитивного рішення компанії, навчання за цією моделлю стартує з осіннього семестру третього курсу |
Чи можна від неї відмовитися? |
Так, можна обрати класичний підхід з реалізацією на базі університету, зокрема з вибором певної спеціалізації |
Чи буду я сам обирати компанію? |
Обирати вподобання так. Але після цього обрана компанія має провести відбір і підтвердити ваш вибір |
Чи зможу я в компанії виконувати бакалаврську роботу? |
Так, після узгодження теми і керівника (консультанта/ментора від компанії) роботи |
Чи потрібно з такою формою навчання визначатися уже при вступі? |
Ні, у весняному семестрі другого курсу |
Чи буду я отримувати заробітну плату? |
Так, коли займете позицію у компанії |
Які юридичні підстави такого навчання? |
Укладається тристоронній договір - університет, студент, компанія |
Який відсоток студентів від загальної кількості може потрапити на стажування в ІТ компанії? |
Всі бажаючі, які пройдуть відбір компаніями. Кількісних обмежень немає. |
Чим ваша модель дуального навчання краща від моделей інших університетів? |
1) можливість після 2 курсу спеціалізуватися за будь-яким запропонованим компаніями профілем і своїми уподобаннями; 2) гнучкість траєкторії навчання; 3) якісна реалізація, що відповідає ринковим вимогам (увага до студента, індивідуальний супровід, захист інтересів кожного студента); 4) відсутність потреби обирати спеціалізацію в ІТ в момент вступу на навчання |
Що робити, якщо студент хоче змінити університет? |
Бере академічну довідку і переводиться в інший університет |
Чи може студент змінити компанію-партнера? |
Так, в межах умов укладеного раніше тристороннього договору |
Чи передбачає дуальна освіта 100% працевлаштування? |
Все залежить від студента. Університет створює максимально сприятливі умови для працевлаштування. Якщо все робити по запланованому сценарію і виконувати поставлені завдання, то успіх неминучий |
Якщо не пройшов на дуальну освіту, то що студенту робити далі? |
Учитися по стандартній схемі, зокрема вибравши minor-програму чи спеціалізацію в університеті, а за бажанням працювати над тим, щоб потрапити на цю форму навчання на кожному із наступних етапів |
За якими напрямами буде проходити таке навчання? Чи буде вибір? І наприклад, якщо студент хоче дизайн а такого напряму на той момент немає. То що студенту робити ? |
Навчання у дуальній формі буде проводитися за напрямами, які на час вибору актуальні у компанії. Враховуючи глобальність компаній-партнерів, практично гарантовано, що вибір буде вичерпним щодо можливих запитів. Якщо ж на певному етапі щось буде виключено, то будемо шукати додаткових партнерів або пропонувати пройти бажану спеціалізацію на базі університету |
Чи може студент на момент навчання на дуальній освіті бути відрахований з університету? |
Так, якщо не пройде передбачену графіком атестацію (в університеті чи компанії) |
Чи можуть студента відрахувати з компанії, якщо він не буде справлятись з поставленими задачами? Що робити студенту в такому випадку? |
Так, тоді він повертається на навчання на базі університету |
В разі непроходження відбору в обрану компанію чи можна пробувати в інші? |
Так |
Як знати напрямки за якими будуть пропонувати навчання компанії ? |
Вони будуть презентуватися студентам |
В разі нездачі в ту чи іншу компанію чи можна спробувати вступати на наступний рік? |
Так |
Як поєднувати пари і роботу |
Навантаження в університеті на цьому етапі (3-4 пари на тиждень). Університет синхронізує з компанією розклад занять. |
Зворотній зв'язок
Усі пропозиції, зауваження та питання можна надіслати, заповнивши запит у формі